/
Renta odszkodowawcza: komu przysługuje i kiedy warto się o nią starać?

Renta odszkodowawcza: komu przysługuje i kiedy warto się o nią starać?

Czas czytania: 5 minut

Czas czytania: 5 minut

Spis treści:

Renta odszkodowawcza

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem poszkodowany może otrzymać nie tylko jednorazowe odszkodowanie czy zadośćuczynienie, ale też świadczenie okresowe w postaci renty odszkodowawczej. Jest ono wypłacane regularnie i ma na celu zrekompensowanie trwałych skutków zdarzenia, takich jak utrata dochodów lub zwiększone potrzeby. Wyjaśniamy, komu przysługuje takie świadczenie i kiedy warto się o nie ubiegać.

Na czym polega renta odszkodowawcza?

Renta odszkodowawcza polega na regularnej wypłacie poszkodowanemu świadczenia pieniężnego przez podmiot zobowiązany do naprawienia szkody. Taka renta stanowi formę rekompensaty szkód majątkowych, które mają charakter długotrwały lub powtarzający się. W przeciwieństwie do jednorazowego odszkodowania zapewnia poszkodowanemu stałe wsparcie finansowe w przyszłości. Rentę przyznaje się, gdy poszkodowany na skutek wypadku lub innego zdarzenia doznał uszczerbku wpływającego na jego zdolność do pracy zarobkowej, powodującego stałe zwiększenie jego potrzeb życiowych lub gdy zmniejszyły się jego tzw. widoki powodzenia na przyszłość (np. ograniczenie perspektyw rozwoju zawodowego).

 

Przepisy Kodeksu cywilnego1 (m.in. art. 444 § 2 oraz art. 446 § 2) szczegółowo określają sytuacje, w których przysługuje takie świadczenie. Najważniejsze z nich to utrata przez poszkodowanego zdolności do pracy zarobkowej (całkowita lub częściowa), znaczące zwiększenie się jego potrzeb, zmniejszenie widoków powodzenia na przyszłość, a w razie śmierci poszkodowanego – istnienie osób, wobec których miał on ustawowy obowiązek alimentacyjny (np. małoletnich dzieci). W kontekście prawnym można spotkać się z określeniem renta odszkodowawcza kc, które odnosi się właśnie do renty przewidzianej w Kodeksie cywilnym. Tak rozumiana renta dotyczy wyłącznie szkód majątkowych (ekonomicznych). Nie należy mylić tego świadczenia z zadośćuczynieniem za krzywdę niemajątkową (co to jest zadośćuczynienie wyjaśniamy w osobnym artykule) ani z rentami wypłacanymi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) z tytułu niezdolności do pracy.

Komu przysługuje renta odszkodowawcza?

Osoba poszkodowana w wyniku wypadku (komunikacyjnego, przy pracy lub innego zdarzenia) może otrzymać rentę odszkodowawczą, jeżeli skutki zdrowotne tego zdarzenia powodują trwałe lub długotrwałe ograniczenie jej możliwości zarobkowych bądź generują stałe dodatkowe koszty. Przykładowo, jeśli poszkodowany nie może już wykonywać dotychczasowej pracy albo może pracować jedynie w mniejszym wymiarze (co oznacza utratę części dochodów), renta będzie miała na celu wyrównanie tej różnicy. Podobnie, gdy poszkodowany wymaga ciągłego leczenia, rehabilitacji, opieki lub specjalnych środków pomocniczych, świadczenie rentowe może pokrywać związane z tym koszty w dłuższym okresie. Renta może być także przyznana młodej osobie, której wypadek przekreślił szanse na planowaną karierę lub osiągnięcia zawodowe, zmniejszając jej widoki powodzenia na przyszłość. W takim przypadku świadczenie ma zrekompensować utracone potencjalne korzyści.

 

W przypadku śmierci poszkodowanego w wyniku wypadku świadczenie rentowe może przysługiwać członkom rodziny zmarłego. Dotyczy to sytuacji, gdy zmarły przed śmiercią zapewniał środki utrzymania bliskim (np. dzieciom, małżonkowi) i ciążył na nim prawny obowiązek alimentacyjny względem nich. Renta wypłacana takim osobom ma na celu zastąpienie utraconego wsparcia finansowego od zmarłego. Jej wysokość odpowiada zwykle kwocie, jaką zmarły przekazywałby (lub mógłby przekazywać) na utrzymanie tych osób, gdyby do wypadku nie doszło. Opisane przypadki to sytuacje, w których renta odszkodowawcza jest uzasadniona – stanowi ona swoiste długoterminowe zabezpieczenie finansowe dla poszkodowanego lub jego bliskich.

Potrzebujesz wsparcia we własnej sprawie?

Umów się na spotkanie

Pozostaw swój numer telefonu. Oddzwonimy w celu ustalenia dogodnego terminu

Jak uzyskać rentę odszkodowawczą?

W praktyce uzyskanie renty odszkodowawczej wymaga podjęcia kilku kroków:

 

  1. Zebranie dokumentacji. Należy rzetelnie udokumentować doznany uszczerbek i jego konsekwencje finansowe. Przydatne będą m.in. dokumenty medyczne potwierdzające stan zdrowia po wypadku (karty leczenia szpitalnego, orzeczenia o niezdolności do pracy, opinie lekarskie), a także dowody poniesionych kosztów (rachunki za leczenie, rehabilitację, leki, sprzęt medyczny) oraz dokumenty dotyczące zarobków poszkodowanego sprzed i po wypadku. Jeśli poszkodowany utracił dochody, warto zgromadzić zaświadczenia o zarobkach lub inne dowody wskazujące na wysokość utraconego wynagrodzenia.
  2. Zgłoszenie roszczenia. Kolejnym krokiem jest formalne zgłoszenie roszczenia o rentę. Jeżeli sprawca szkody posiada ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (np. obowiązkowe OC komunikacyjne), żądanie renty kieruje się do jego ubezpieczyciela. Towarzystwo ubezpieczeniowe ma ustawowy termin (co do zasady 30 dni) na rozpatrzenie takiego żądania. W przypadku braku polisy OC lub gdy szkoda powstała w innych okolicznościach, konieczne będzie wystąpienie z roszczeniem bezpośrednio przeciwko sprawcy. Taka sytuacja, gdy świadczenie wypłaca sam sprawca wypadku, bywa określana potocznie jako renta od sprawcy wypadku. (W razie wypadku spowodowanego przez nieubezpieczonego lub nieznanego sprawcę wypłatę renty może przejąć Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.)
  3. Decyzja ubezpieczyciela i negocjacje. Po zgłoszeniu roszczenia ubezpieczyciel wydaje decyzję – może uznać roszczenie w całości i przyznać rentę, częściowo je uwzględnić (np. proponując niższą kwotę świadczenia) albo odmówić wypłaty. Często początkowo przyznawane kwoty są niższe niż oczekiwane przez poszkodowanego. W takiej sytuacji poszkodowany ma prawo złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela (reklamację), przedstawiając dodatkowe argumenty i dowody na poparcie swojego stanowiska. Na etapie przedsądowym możliwe są negocjacje z ubezpieczycielem co do wysokości renty – warto rzetelnie uzasadnić swoje żądanie, przedstawiając np. kalkulację utraconych dochodów czy kosztów leczenia w skali miesiąca.
  4. Postępowanie sądowe. Jeżeli ubezpieczyciel nie chce dobrowolnie wypłacić należnej renty lub proponowana kwota jest niesatysfakcjonująca, poszkodowanemu pozostaje dochodzenie roszczeń na drodze sądowej. W pozwie przeciwko ubezpieczycielowi (lub sprawcy) należy szczegółowo opisać doznaną szkodę i jej skutki oraz wskazać dowody potwierdzające żądanie renty. Sąd, rozpoznając sprawę, zazwyczaj powołuje biegłych (np. lekarzy, rehabilitantów, specjalistów od wyceny szkód), aby ustalić stopień niezdolności do pracy poszkodowanego, jego potrzeby oraz wysokość utraconych korzyści. Wyrok sądu może przyznać rentę odszkodowawczą w określonej wysokości, płatną we wskazanych odstępach (np. miesięcznie), począwszy od wskazanej daty. Zasądzona renta podlega waloryzacji na zasadach ogólnych, co oznacza, że poszkodowany może w przyszłości żądać jej podwyższenia, jeśli np. pogorszy się stan jego zdrowia lub wzrosną koszty leczenia. Warto dodać, że zgodnie z art. 447 KC możliwa jest również zamiana renty na jednorazowe odszkodowanie (tzw. kapitalizacja renty) – może do tego dojść za zgodą poszkodowanego lub na mocy orzeczenia sądu, gdy okoliczności wskazują, że jednorazowa wypłata będzie dla poszkodowanego korzystniejsza.

Podsumowanie

Renta odszkodowawcza stanowi istotny element systemu kompensacji szkód, zapewniając długofalową pomoc finansową dla poszkodowanych i ich bliskich. Choć jej uzyskanie bywa procesem wymagającym (zwłaszcza w sporach z ubezpieczycielami), w sytuacji poważnych następstw wypadku warto ubiegać się o takie świadczenie. Regularna renta może bowiem skutecznie złagodzić skutki utraty dochodu lub zwiększonych wydatków na leczenie i rehabilitację. Każdy przypadek jest inny, dlatego wysokość renty odszkodowawczej ustalana jest indywidualnie na podstawie okoliczności sprawy. Najważniejsze jest, by poszkodowany zdawał sobie sprawę z przysługujących mu praw i w razie potrzeby skorzystał z dostępnych środków prawnych, aby zapewnić sobie i rodzinie należytą ochronę finansową.

1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.) 

Autor wpisu:

Picture of Mariusz Krzyżanowski<br><font color="#C39E3A"; size=4> adwokat</font><br><br>
Mariusz Krzyżanowski
adwokat

Niniejsza publikacja została opracowana z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje przedstawiono w sposób skrócony. W związku z tym artykuł ma wyłącznie charakter poglądowy, a zawarte w nim treści nie mogą zastępować pełnej i szczegółowej analizy danego zagadnienia. Kancelaria Adwokacka Mariusz Krzyżanowski nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty wynikające z działań podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. W celu omówienia indywidualnej sprawy zapraszamy do kontaktu i podjęcia współpracy.

Formularz zamówienia kontaktu

Preferowane godziny kontaktu:

Zeskanuj kod QR telefonem, aby pobrać wizytówkę

Call Now Button