Szkoda całkowita to termin, który często pojawia się w kontekście likwidacji szkód komunikacyjnych. Dla wielu kierowców może brzmieć tajemniczo lub niepokojąco. W praktyce oznacza specyficzny sposób rozliczenia szkody przez ubezpieczyciela, szczególnie gdy naprawa auta jest nieopłacalna. W tym wpisie wyjaśniamy co oznacza szkoda całkowita, kiedy jest szkoda całkowita orzekana przez ubezpieczyciela oraz co dzieje się potem z pojazdem i odszkodowaniem. Dowiesz się także, jak sprawdzić poprawność takiej decyzji, kiedy ma zastosowanie szkoda całkowita z oc sprawcy, a kiedy z ac, jak wygląda szkoda całkowita odwołanie od decyzji oraz szkoda całkowita co z wrakiem samochodu po szkodzie.
Co oznacza szkoda całkowita?
Pojęcie szkody całkowitej nie jest wprost zdefiniowane w polskim prawie, lecz funkcjonuje od dawna w praktyce ubezpieczeniowej i zostało zaakceptowane przez sądy. Mówiąc najprościej, szkoda całkowita – co to znaczy? Jest to sytuacja, w której pojazd uległ tak poważnemu uszkodzeniu, że jego naprawa albo nie jest możliwa, albo jest ekonomicznie nieuzasadniona (nieopłacalna). Innymi słowy, szkoda całkowita auta zachodzi wtedy, gdy koszt przywrócenia pojazdu do stanu sprzed wypadku jest zbliżony do jego wartości lub ją przewyższa. W rezultacie ubezpieczyciel zamiast pokrywać koszt naprawy, rozlicza szkodę metodą całkowitą.
Warto podkreślić, że szkoda całkowita pojazdu nie oznacza zawsze doszczętnego zniszczenia samochodu. Często samochód fizycznie nadal istnieje i nawet da się go naprawić, ale z punktu widzenia ekonomicznego taka naprawa jest nieopłacalna. Przykładowo, jeśli samochód był wart przed wypadkiem 20 000 zł, a koszt jego naprawy oszacowano na 25 000 zł, to naprawa przekracza wartość auta – mamy do czynienia ze szkodą całkowitą. U podstaw tego konceptu leży art. 363 §1 Kodeksu cywilnego1, który stanowi, że jeżeli przywrócenie stanu poprzedniego (naprawa) jest niemożliwe albo pociąga za sobą nadmierne trudności lub koszty dla zobowiązanego (ubezpieczyciela), odszkodowanie wypłacane jest w pieniądzu. Sąd Najwyższy wielokrotnie potwierdzał, że koszt naprawy przekraczający wartość pojazdu uzasadnia uznanie szkody za całkowitą, zaś koszt nieprzewyższający wartości nie jest uznawany za nadmierny.
Kiedy jest orzekana szkoda całkowita?
Skoro znamy już podstawową definicję, warto odpowiedzieć na pytanie kiedy szkoda całkowita zostaje orzeczona przez ubezpieczyciela. Najpierw wyjaśnijmy najważniejsze pojęcia: szkoda całkowita z oc to szkoda likwidowana z obowiązkowego ubezpieczenia OC sprawcy (polisy odpowiedzialności cywilnej), podczas gdy szkoda całkowita z ac dotyczy szkody rozliczanej z dobrowolnego ubezpieczenia autocasco poszkodowanego (jego własnej polisy). W branży ubezpieczeniowej spotyka się także określenie szkoda całkowita ac, oznaczające szkodę z AC. Kryterium rozróżnienia jest relacja kosztów naprawy do wartości rynkowej pojazdu sprzed wypadku. Ubezpieczyciel dokonuje kalkulacji kosztów naprawy uszkodzeń oraz wyceny samochodu przed szkodą. Kiedy jest szkoda całkowita? Najogólniej mówiąc wtedy, gdy koszt naprawy przekracza wartość pojazdu. W takiej sytuacji uznaje się, że naprawa jest ekonomicznie nieuzasadniona (nieopłacalna) i likwidacja szkody następuje jako całkowita.
W praktyce zasady mogą się różnić w zależności od rodzaju ubezpieczenia:
- Szkoda całkowita z OC (odpowiedzialność cywilna sprawcy) jest zazwyczaj stwierdzana dopiero, gdy przewidywany koszt naprawy przekracza 100% wartości samochodu z dnia szkody. Innymi słowy, dopiero gdy naprawa byłaby droższa niż auto jest warte, ubezpieczyciel z OC może uznać szkodę za całkowitą. Jeżeli koszt naprawy jest niższy lub równy wartości pojazdu, przyjmuje się, że naprawa jest opłacalna i powinna zostać zrealizowana.
- Szkoda całkowita z AC (autocasco) może być orzeczona przy niższym progu. Ponieważ AC jest ubezpieczeniem dobrowolnym, warunki (OWU – ogólne warunki ubezpieczenia) określają, kiedy następuje szkoda całkowita. Zwykle towarzystwa ustalają próg opłacalności naprawy na poziomie ~70% wartości pojazdu. Przykładowo, jeśli naprawa przekracza 70% wartości auta, szkoda kwalifikowana jest jako całkowita. Każdy ubezpieczyciel może mieć nieco inny zapis – np. 60%, 65% czy 80% – dlatego zawsze warto sprawdzić swoją polisę AC.
A zatem szkoda całkowita ile procent musi wynosić koszt naprawy? Dla polisy OC sprawcy kryterium to w praktyce >100% wartości pojazdu (czyli naprawa droższa niż wartość auta). Natomiast przy szkodzie z AC często obowiązuje wspomniany próg procentowy (np. 70%). Warto też pamiętać, że szkoda całkowita samochodu może być orzeczona nie tylko z powodu wysokich kosztów, ale i wtedy, gdy auto nie nadaje się do naprawy (np. doszczętne spłonięcie czy poważne zniszczenie konstrukcji). W obu przypadkach efekt dla poszkodowanego jest podobny – samochodu nie będzie się naprawiać w ramach ubezpieczenia, tylko nastąpi rozliczenie całkowite.