Dla każdego posiadacza pojazdu poważna kolizja skutkująca zniszczeniem auta to trudna sytuacja. Tak zwana szkoda całkowita oznacza, że koszt naprawy przekracza wartość samochodu sprzed wypadku, a właściciel pozostaje z poważnie uszkodzonym pojazdem (tzw. wrakiem). Co w takiej sytuacji dzieje się z pozostałością samochodu? W poniższym artykule omawiamy prawne aspekty i praktyczne rozwiązania dotyczące postępowania z wrakiem po szkodzie całkowitej.
Czym jest wrak samochodu?
Szkoda całkowita a wrak – oba te terminy pojawiają się w kontekście poważnego uszkodzenia pojazdu. Wrakiem potocznie nazywa się pojazd tak poważnie zniszczony, że jego naprawa jest nieopłacalna lub niemożliwa. Orzeczenie szkody całkowitej nie zawsze oznacza, że samochód nie może zostać i nie zostanie naprawiony, a jedynie, że zakład ubezpieczeń za tę naprawę nie zapłaci. Formalnie natomiast pozostałość pojazdu nadal stanowi własność poszkodowanego właściciela.
Przy szkodzie całkowitej zakład ubezpieczeń oblicza wysokość świadczenia metodą dyferencyjną, tj. jako różnicę między wartością pojazdu sprzed wypadku a wartością wraku. Tak ustalone świadczenie ma na celu przywrócenie stanu majątkowego poszkodowanego sprzed szkody bez pozbawiania go pozostałości auta.
